Analiza stanu otwartej nauki w Polsce
Autor:
Data publikacji: 01/2021
Tematyka: Edukacja i Nauka
Link źródłowy: kliknij tutaj
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Raport „Analiza stanu otwartej nauki w Polsce” koncentruje się na wyzwaniach związanych z otwartą nauką w obszarach edukacji i nauki, polityki społecznej oraz infrastruktury. Podkreśla potrzebę stworzenia krajowej polityki otwartego dostępu, standardów jakościowych dla danych badawczych oraz roli infrastruktury i profesjonalnej kadry w rozwoju otwartej nauki, włączając się w międzynarodowe inicjatywy.
Wnioski
Wnioski
Istnieje potrzeba pilnego opracowania krajowej polityki otwartego dostępu, uwzględniającej zarówno udostępnianie publikacji, jak i danych badawczych zgodnie z międzynarodowymi standardami.
Brak jednolitych standardów dotyczących udostępniania danych badawczych stanowi istotne wyzwanie, wymagając precyzyjnego określenia pojęć, jednostek pomiaru oraz standardów jakości i przechowywania danych.
Konieczne jest zwiększenie świadomości i kompetencji kadry naukowej w zakresie otwartej nauki poprzez programy szkoleniowe i wsparcie w rozwoju umiejętności związanych z otwartym dostępem do publikacji i danych.
Wdrażanie rekomendacji dotyczących otwartej nauki powinno być skoordynowane z międzynarodowymi inicjatywami, takimi jak European Open Science Cloud, aby zapewnić spójność działań na poziomie globalnym.
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
Zaleca się ustanowienie klarownych standardów dotyczących udostępniania danych badawczych, obejmujących definicje, jednostki pomiaru, standardy jakości oraz okres przechowywania danych.
Wskazane jest wprowadzenie elastycznych zasad otwartego dostępu, dostosowanych do różnych typów instytucji naukowych, takich jak instytucje badawcze, jednostki zajmujące się obronnością czy o profilu artystycznym.
Rekomenduje się intensyfikację działań mających na celu promowanie otwartej nauki poprzez nagradzanie praktyk związanych z otwartością oraz wspieranie inicjatyw międzynarodowych w obszarze otwartej nauki.
W celu skutecznego wdrożenia zasad otwartego dostępu, zaleca się opracowanie planów zarządzania danymi badawczymi w ramach projektów z programów ministerialnych, zgodnie z zasadą „as closed as necessary and as open as possible”.