Aktywizacja zawodowa osób niepełnosprawnych przez Powiatowe Urzędy Pracy
Autor: Najwyższa Izba Kontroli
Data publikacji: 02/2022
Tematyka: Gospodarka i rynek pracy | Niepełnosprawni
Link źródłowy: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Raport przedstawia wyniki kontroli przeprowadzonej przez Najwyższą Izbę Kontroli w 21 powiatowych urzędach pracy w latach 2018 – 2020. Kontrolerzy NIK sprawdzili, czy urzędy prawidłowo i skutecznie aktywizowały zawodowo osoby niepełnosprawne, a podejmowane przez nich zatrudnienie ma charakter trwały.
Wnioski
Wnioski
- w Polsce jest ok. 3 milionów osób niepełnosprawnych, czyli takich, które – zgodnie z definicją zawartą w ustawie o rehabilitacji – ukończyły 16 lat i mają orzeczenie o niepełnosprawności, jednak szacuje się, że osób z niepełnosprawnościami może być nawet dwa razy więcej
- mimo, że obecnie Polska jest jedną z najniższych stóp bezrobocia w Unii Europejskiej, to jednocześnie mamy jeden z najwyższych wskaźników bierności zawodowej osób niepełnosprawnych w Europie
- ponad 80 proc. osób z orzeczeniami o niepełnosprawności nie pracowało ani nie szukało pracy
- na koniec 2020 r. we wszystkich urzędach pracy w Polsce było zarejestrowanych ok. 56 tys. bezrobotnych osób niepełnosprawnych
- prawie co czwarty spośród osób z niepełnosprawnością zarejestrowanych jako bezrobotny nie miał żadnych kwalifikacji
- część pracodawców traktuje osoby niepełnosprawne jak tanią siłę roboczą: zatrudniają je na czas uzyskiwania z tego tytułu refundacji i finansowań i zwalniają po zakończeniu okresu zatrudnienia, pozyskując do pracy kolejne osoby skierowane przez urząd pracy
- samorządy powiatowe w niewielkim stopniu finansowały aktywizację zawodową osób niepełnosprawnych ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, przeznaczając na nią zaledwie 6,3% w 2018 r. i po 5,5% w 2019 i 2020, przy czym ponad połowa powiatów nie przeznaczała z PFRON żadnych środków na ten cel
- brakowało spójnej polityki rynku pracy, która ułatwiałaby aktywizację bezrobotnych
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
- weryfikacja systemu badania skuteczności powiatowych urzędów pracy oraz podstawowych form aktywizacji zawodowej tak, by wskaźniki efektywności zatrudnieniowej obejmowały formy zatrudnienia oraz jego trwałość w dłuższym okresie;
- rejestracja w urzędzie pracy w charakterze osoby bezrobotnej nie powinna być równoznaczna z objęciem tej osoby ubezpieczeniem zdrowotnym;
- powiatowe urzędy pracy powinny opracować i wdrożyć program promocji zatrudnienia i aktywizacji lokalnego rynku pracy,
- powiatowe urzędy pracy powinny aktywniej pozyskiwać oferty pracy i inne formy pomocy dla osób niepełnosprawnych;
- powiatowe urzędy pracy powinny przeznaczać większe środki finansowe na formy aktywizacji zawodowej, które dają duże szanse na zatrudnienie, w tym w szczególności z wykorzystaniem środków z PFRON
- podczas oceny skuteczności działań urzędów pracy powinien być uwzględniany wskaźnik trwałości zatrudnienia