close

Raport

W tematyce: Gospodarka i rynek pracy

Afrykańskie surowce krytyczne i bezpieczeństwo ekonomiczne Unii Europejskiej

Data publikacji: 08/2023

Link źródłowy: kliknij tutaj

Informacja prasowa: kliknij tutaj

Skopiuj link do raportu
Pobierz raport w PDF
icon

Streszczenie

icon

Streszczenie

 Raport Polskiego Instytutu Ekonomicznego dotyczy afrykańskich surowców krytycznych i ich wpływu na bezpieczeństwo ekonomiczne Unii Europejskiej. Autor analizuje rolę surowców krytycznych w transformacji gospodarek UE, Afryki jako zaplecza surowcowego Europy oraz redefinicję i wzmocnienie relacji UE z Afryką. W raporcie przedstawione są kluczowe liczby oraz wnioski dotyczące dostępności surowców krytycznych w Afryce, a także propozycje działań, jakie powinna podjąć UE w celu wykorzystania potencjału surowcowego państw afrykańskich. Raport jest ważnym źródłem informacji dla osób zainteresowanych tematyką surowców krytycznych oraz relacji UE z Afryką.

icon

Wnioski

icon

Wnioski

  1. Afryka posiada duży potencjał surowcowy, w tym surowce krytyczne, które są niezbędne do produkcji nowoczesnych technologii, takich jak baterie litowo-jonowe czy panele słoneczne.
  2. 30 % wszystkich światowych rezerw metali krytycznych jest w Afryce
  3. Za 80 % wydatków na eksplorację surowców mineralnych i węglowodorów w Afryce w 2022 r. odpowiadają cztery państwa: Kanad, Australia, Wielka Brytania i RPA.
  4. Państwa niebędące sojusznikami Zachodu zajmują dominującą pozycję w produkcji wielu kategorii surowców krytycznych – z rosyjskich kopalń pochodzi 43 proc. palladu i 15 proc. światowej produkcji niklu, z Chin pochodzi aż 98 proc. metali ziem rzadkich importowanych przez Unię Europejską.
  5. Afryka pozostaje najmniej przebadanym geologicznie kontynentem i przypada na nią zaledwie 10 proc. budżetów na eksplorację i poszukiwanie surowców.

icon

Główne rekomendacje

icon

Główne rekomendacje

  1. Pożądane jest wyłonienie grupy państw najbardziej perspektywicznych z punktu widzenia posiadanych surowców i możliwości współpracy w ich pozyskiwaniu.
  2. W ramach budowania partnerstwa z Afryką Unia Europejska powinna wspierać rozwój infrastruktury na kontynencie, szerzej korzystając z możliwości, które otwiera inicjatywa Global Gateway, będąca odpowiedzią Europy na chińską Inicjatywę Szlaku Pasa i Drogi.
  3. Działania dyplomatyczne, pomoc finansowa oraz wspieranie nowych projektów górniczych i infrastrukturalnych w Afryce przez Unię Europejską mogą znacząco wydłużyć listę surowców pozyskiwanych od afrykańskich partnerów i doprowadzić do nowych odkryć.

Skopiowano!

Przejdź do treści