close

Raport

W tematyce: Prawo

Projekt nowelizacji ustawy o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji

Data publikacji: 05/2024

Tematyka: Prawo

Informacja prasowa: kliknij tutaj

Skopiuj link do raportu
icon

Streszczenie

icon

Streszczenie

Raport dotyczy projektu nowelizacji ustawy o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji, wdrażającej dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2002/14/WE. Po 18 latach obowiązywania poprzednich przepisów, dokument wskazuje, że dotychczasowy system informowania oraz konsultowania pracowników w Polsce jest niewystarczający i wymaga odnowienia. Nowelizacja adresuje problem ograniczonego dostępu rad pracowniczych do informacji i konsultacji, podkreślając marginalizację rad w wielu przedsiębiorstwach, szczególnie tam, gdzie nie działają związki zawodowe.

Projekt zakłada wzmocnienie pozycji rad pracowniczych poprzez zwiększenie ich dostępu do niezbędnych informacji, przy zachowaniu ograniczonych kompetencji konsultacyjnych. Dokument opisuje również konflikty interesów między organizacjami pracodawców i związkami zawodowymi, które wpłynęły na kształt ustawy. Nowelizacja ma również zapewnić większą transparentność i efektywność w komunikacji pracodawców z pracownikami, co ma sprzyjać długofalowej konkurencyjności i rozwojowi innowacji w przedsiębiorstwach.

icon

Wnioski

icon

Wnioski

1. Dotychczasowa ustawa z 2006 r. nie spełnia w pełni wymogów dyrektywy 2002/14/WE, co powoduje ograniczoną ochronę pracowników w procesie informowania i konsultowania.

2. Marginalizacja rad pracowniczych i ich ograniczona rola w przedsiębiorstwach hamuje pełne uczestnictwo pracowników w decyzjach dotyczących zakładu pracy.

3. W sektorze prywatnym, gdzie nie działają związki zawodowe, inicjowanie rad pracowniczych jest utrudnione przez brak ochrony prawnej dla pracowników je zakładających.

4. Istnieją istotne konflikty interesów między dużymi związkami zawodowymi reprezentującymi pracowników państwowych przedsiębiorstw a organizacjami pracodawców, które wpłynęły na kształt regulacji prawnych.

icon

Główne rekomendacje

icon

Główne rekomendacje

1. Wzmocnić ochronę prawną dla pracowników inicjujących powstanie rad pracowniczych, zwłaszcza w przedsiębiorstwach bez aktywnych związków zawodowych.

2. Umożliwić radom pracowniczym dostęp do pełnych i aktualnych informacji od pracodawców, dostarczanych w terminie i w sposób umożliwiający ich analizę.

3. Stopniowo rozszerzać kompetencje rad pracowniczych w procesie konsultacyjnym, w oparciu o ocenę ich dojrzałości i efektywności działania.

4. Promować transparentność porozumień zawieranych między pracodawcami a związkami zawodowymi, tak aby zapewnić pracownikom rzetelną wiedzę o swoich prawach.

Skopiowano!

Przejdź do treści