close

Raport

W tematyce: Ekonomia

Orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczące ochrony klientów rynku bankowego i kapitałowego w 2020 r. – Analizy Rzecznika Finansowego

Data publikacji: 03/2021

Link źródłowy: kliknij tutaj

Informacja prasowa: kliknij tutaj

Skopiuj link do raportu
Pobierz raport w PDF
icon

Streszczenie

icon

Streszczenie

Raport opracowany przez Rzecznika Finansowego dotyczy orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w zakresie ochrony klientów rynku bankowego i kapitałowego w roku 2020. Opracowanie przedstawia najważniejsze wyroki TSUE oraz ich konsekwencje dla prawa polskiego i praktyki sądowej. Analiza koncentruje się na kluczowych kwestiach, takich jak ochrona praw konsumentów, nieważność postanowień abuzywnych oraz wpływ unijnego orzecznictwa na ustalenia narodowych sądów w Polsce.

icon

Wnioski

icon

Wnioski

  1. Trybunał Sprawiedliwości opowiedział się za szerokim ujęciem ochrony praw konsumentów.
  2. Nieważność postanowień abuzywnych może być stwierdzona przez odpowiednie sądy państw członkowskich, nawet jeżeli konsument nie wnosi o jej stwierdzenie.
  3. Orzeczenia TSUE mają wpływ na praktyki sądowe w Polsce w kontekście zastosowania regulacji unijnych oraz przepisów prawa polskiego wynikających z dyrektyw o ochronie konsumentów.
  4. TSUE wyjaśnił warunki i ramy czasowe, w jakich konsument ma prawo żądać informacji od banków na temat zawartych umów.
  5. Zgoda konsumenta nie zwalnia instytucji finansowej z odpowiedzialności za udział w zawarciu abuzywnych postanowień umownych.

icon

Główne rekomendacje

icon

Główne rekomendacje

  1. Sądy krajowe powinny dokładnie analizować przepisy zawarte w umowach kredytowych pod kątem ewentualnej abuzywności, mając na uwadze wytyczne TSUE.
  2. Instytucje finansowe powinny zapewnić pełną i klarowną informację klientom na temat zawartych umów, a także o ich prawach i obowiązkach.
  3. Wprowadzenie szerszych regulacji na rzecz ochrony konsumentów na rynku finansowym i kapitałowym, opartych na wytycznych TSUE i dobrej praktyce rynkowej.
  4. Edukacja konsumentów na temat ich praw i obowiązków względem instytucji finansowych, w celu zwiększenia ich świadomości i umocnienia pozycji na rynku.

Skopiowano!

Przejdź do treści