Smartfon? Tak, ale z głową! Jak ustalać zasady bezpiecznego korzystania z technologii cyfrowych.2
Autor: Instytut Pokolenia
Data publikacji: 01/2023
Tematyka: Bezpieczeństwo i obronność | Cyfryzacja | Edukacja i Nauka
Link źródłowy: kliknij tutaj
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Dokument dotyczy cyfryzacji w edukacji i wyzwań związanych z odpowiedzialnym korzystaniem z technologii. Wskazuje na negatywny wpływ nadmiernego użytkowania urządzeń cyfrowych, takich jak smartfony, na zdrowie psychiczne oraz relacje uczniów, prowadzący do samotności i innych problemów ze zdrowiem. Raport podkreśla konieczność rozwijania kompetencji cyfrowych, jednocześnie minimalizując ryzyka związane z korzystaniem z technologii. Dokument omawia polityki oraz programy krajowe dotyczące cyfryzacji w edukacji w Polsce i mapuje instytucje promujące digitalizację w szkołach. W raporcie znajdują się rekomendacje działania w zakresie pracy z wyzwaniami i problemami związanymi z digitalizacją w edukacji.
Wnioski
Wnioski
- Nadmierne korzystanie z urządzeń cyfrowych może wpłynąć negatywnie na zdrowie i dobrostan młodzieży.
- Istotne jest rozwijanie kompetencji cyfrowych oraz dbanie o bezpieczeństwo w sieci.
- Należy walczyć z wykluczeniem cyfrowym poprzez stymulowanie dostępu do technologii i szkoleń.
- Konieczne jest zdefiniowanie takich programów i strategii krajowych, które promują odpowiedzialne korzystanie z technologii w edukacji.
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
- Opracować i wdrożyć programy mające na celu edukację uczniów w zakresie odpowiedzialnego korzystania z technologii, uwzględniając ochronę prywatności i etykę.
- Zapewnić szkolenia dla nauczycieli i edukatorów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych uczniów.
- Współpracować ze szkołami i innymi instytucjami edukacyjnymi w celu lepszego dostosowania programów nauczania do współczesnych wyzwań technologicznych.
- Monitorować i oceniać skuteczność programów dotyczących cyfryzacji w edukacji i dostosowywać je do potrzeb uczniów i nauczycieli.