Zielone Finanse w Polsce 2024
Autor: Centrum Myśli Strategicznych
Data publikacji: 06/2026
Tematyka: Ekonomia | Ochrona środowiska
Link źródłowy: kliknij tutaj
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Raport „Zielone finanse w Polsce 2024” przedstawia postępy i wyzwania związane z zrównoważonym finansowaniem w Polsce. Współpraca między instytucjami, takimi jak Związek Banków Polskich i Polski Związek Firm Deweloperskich, ma na celu wdrożenie Taksonomii, co jest kluczowe dla adaptacji do zmian klimatycznych. Badania socjologiczne wskazują na niskie zaufanie wśród niektórych grup społecznych, co może utrudniać akceptację działań na rzecz dekarbonizacji. Wzrost kosztów życia oraz obawy dotyczące zmian klimatycznych wpływają na postrzeganie polityki rządowej.
Raport podkreśla znaczenie regulacji i standaryzacji w promowaniu zrównoważonego finansowania, wskazując na potrzebę przejrzystości w komunikacji instytucji finansowych, aby uniknąć greenwashingu. W kontekście globalnym, kraje globalnego południa potrzebują znacznych inwestycji, aby zrealizować cele rozwojowe i zmniejszyć emisje. W Polsce, mimo wcześniejszych prób, rynek zrównoważonego finansowania nie rozwinął się wystarczająco, co wymaga pilnych działań. Raport wskazuje na kluczowe trendy i zmiany, które kształtują krajobraz zrównoważonego finansowania, podkreślając potrzebę dalszej współpracy między sektorem publicznym a prywatnym dla osiągnięcia celów klimatycznych.
Wnioski
Wnioski
1. Wprowadzenie zasad ładu ESG w instytucjach finansowych jest kluczowe dla zapewnienia transparentności i wiarygodności w raportowaniu działań związanych z zrównoważonym rozwojem. Banki powinny integrować kryteria ESG w swoich procedurach zarządzania ryzykiem, co pozwoli na skuteczniejsze monitorowanie i raportowanie wpływu ich produktów na środowisko.
2. Wyzwania związane z raportowaniem emisji gazów cieplarnianych, szczególnie w zakresie 2 i 3, wskazują na potrzebę ujednolicenia standardów raportowania oraz poprawy jakości danych. Firmy powinny dążyć do pełnej przejrzystości w zakresie swoich emisji, co umożliwi lepszą analizę ich działań proekologicznych.
3. Wdrożenie dyrektywy CSRD oraz standardów ESRS ma potencjał do znacznego zwiększenia efektywności procesów raportowania zrównoważonego rozwoju. Ujednolicenie wymogów dotyczących ujawniania informacji pozwoli na lepsze porównywanie danych między przedsiębiorstwami oraz zwiększy zaufanie interesariuszy.
4. Zidentyfikowanie i zdefiniowanie kluczowych wskaźników efektywności (KPI) oraz celów strategicznych w kontekście zrównoważonego rozwoju jest niezbędne dla skutecznego monitorowania postępów. Firmy powinny regularnie weryfikować swoje cele i dostosowywać strategie w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe i regulacyjne.
5. Współpraca między sektorem publicznym a prywatnym jest kluczowa dla skutecznego wdrażania taksonomii zrównoważonego finansowania. Dialog ten powinien obejmować wymianę wiedzy oraz najlepszych praktyk, co przyczyni się do lepszego zrozumienia wymogów i ułatwi implementację zrównoważonych rozwiązań finansowych.
6. Zwiększenie świadomości na temat greenwashingu wśród konsumentów oraz interesariuszy jest niezbędne dla budowania zaufania do instytucji finansowych. Banki powinny unikać fałszywych twierdzeń dotyczących ekologiczności swoich produktów, opierając swoje komunikaty na rzetelnych dowodach naukowych i pełnym zakresie wpływu środowiskowego.
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
1. Budowa Centralnej Bazy Danych ESG: Należy utworzyć ogólnodostępną, centralną bazę danych ESG, która będzie wspierać transparentność i dostęp do informacji o realizacji celów klimatycznych przez przedsiębiorstwa. Baza powinna być otwarta dla wszystkich zainteresowanych, co umożliwi szerokie upowszechnienie danych i zwiększy zaufanie do raportowania ESG.
2. Wzmocnienie Współpracy Publiczno-Prywatnej: Kluczowe jest zacieśnienie współpracy między sektorem publicznym a prywatnym w zakresie wdrażania Taksonomii. Dialog ten powinien obejmować konsultacje z instytucjami publicznymi oraz wsparcie techniczne i finansowe, co przyczyni się do skutecznego wdrożenia regulacji i standardów zrównoważonego finansowania.
3. Edukacja i Rozwój Kompetencji Rynku: Należy zainwestować w programy edukacyjne i szkoleniowe dla pracowników sektora finansowego, aby zwiększyć ich kompetencje w zakresie zrównoważonego rozwoju i finansów. Wzrost wiedzy na temat ESG oraz zrównoważonych inwestycji przyczyni się do lepszego dostosowania praktyk biznesowych do celów klimatycznych.
4. Zwiększenie Przejrzystości w Komunikacji: Instytucje finansowe powinny przyjąć zasady przejrzystości w komunikacji dotyczącej swoich działań związanych z zieloną bankowością. Konieczne jest unikanie ogólnikowych twierdzeń i zamiast tego stosowanie precyzyjnych, dobrze zdefiniowanych komunikatów, które będą zrozumiałe dla konsumentów i ograniczą ryzyko greenwashingu.
5. Wsparcie dla Inwestycji w Zrównoważony Rozwój: Rekomenduje się mobilizację środków finansowych na rzecz projektów zrównoważonego rozwoju poprzez tworzenie zachęt dla inwestorów. Wprowadzenie ulg podatkowych lub innych form wsparcia finansowego może przyczynić się do zwiększenia liczby inwestycji w ekologiczne i zrównoważone przedsięwzięcia.
6. Rozwój Strategii Rynku Kapitałowego: Należy zaktualizować Strategię Rozwoju Rynku Kapitałowego, aby uwzględniała aspekty związane z zrównoważonym rozwojem. Strategia powinna koncentrować się na zwiększeniu liczby debiutów oraz relacji kapitalizacji spółek giełdowych do PKB, co przyczyni się do wzmocnienia roli Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie jako kluczowego mechanizmu finansującego rozwój polskich firm.