Zieleń z odcieniami szarości Europejski Zielony Ład w kampanii do Parlamentu Europejskiego w 2024 r.
Data publikacji: 01/05/2024
Tematyka: Gospodarka i rynek pracy | Ochrona środowiska | Polityka | Polityka społeczna
Link źródłowy: kliknij tutaj
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Raport analizuje Europejski Zielony Ład (EZŁ) w kontekście nadchodzących wyborów do Parlamentu Europejskiego w 2024 roku. Autor, Krzysztof Mrozek z Polskiej Zielonej Sieci, wskazuje na rosnącą krytykę EZŁ ze strony różnych ugrupowań politycznych, które podnoszą kwestie związane z jego realizacją oraz skutkami dla gospodarki. W szczególności, partie lewicowe i centrowe wspierają politykę klimatyczną UE, podczas gdy ugrupowania konserwatywne i populistyczne kwestionują jej założenia.
Mrozek zauważa, że większość partii nie przedstawiła ambitnych programów europejskich, koncentrując się głównie na sprawach krajowych. Wyjątkiem jest Nowa Lewica, która opracowała szczegółowy program dotyczący polityki europejskiej. W dokumencie podkreślono również potrzebę większego zaangażowania w ochronę bioróżnorodności oraz wprowadzenia dedykowanego funduszu na ten cel.
W kontekście finansowania zielonej transformacji, autor apeluje o wzmocnienie zasad dotyczących publicznych funduszy, aby wspierały jedynie projekty proekologiczne. Wskazuje na konieczność demokratycznej kontroli nad działaniami spółek publicznych oraz na znaczenie przestrzegania praw pracowniczych. Dokument kończy się refleksją na temat przyszłości polityki klimatycznej w Europie oraz wyzwań, przed którymi stoi UE w kontekście zrównoważonego rozwoju.
Wnioski
Wnioski
1. Przyszłe wieloletnie ramy finansowe Unii Europejskiej powinny wykluczać wszelkie formy wsparcia dla projektów, które przyczyniają się do pogłębiania kryzysu klimatycznego, a zamiast tego skoncentrować się na zwiększeniu finansowania działań proekologicznych oraz transformacji energetycznej.
2. Wprowadzenie wiążących kryteriów dotyczących finansowania projektów w ramach funduszy UE jest niezbędne, aby zapewnić, że publiczne środki będą kierowane wyłącznie na inicjatywy, które przynoszą znaczące korzyści dla środowiska i klimatu, a także przyczyniają się do społecznej sprawiedliwości.
3. Istnieje pilna potrzeba ustanowienia dedykowanego funduszu na rzecz ochrony bioróżnorodności, który umożliwiłby skuteczne finansowanie działań mających na celu ochronę i odbudowę różnorodności biologicznej w UE, w tym realizację kluczowych celów strategii bioróżnorodności do 2030 roku.
4. Wzrost przejrzystości i odpowiedzialności przedsiębiorstw korzystających z funduszy UE jest kluczowy dla zapewnienia, że ich działania są zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju oraz poszanowaniem praw człowieka, co wymaga pełnej implementacji wytycznych ONZ w tym zakresie.
5. Edukacja i rozwój umiejętności w obszarze zrównoważonego rozwoju powinny stać się priorytetem w programach finansowanych przez UE, aby przygotować społeczeństwo do skutecznej transformacji w kierunku zielonej gospodarki oraz zwiększyć świadomość na temat wyzwań klimatycznych.
6. Wprowadzenie zasady „przynoszenia znaczących korzyści” dla środowiska w kontekście finansowania projektów transformacyjnych jest kluczowe dla osiągnięcia długoterminowych celów polityki UE, co wymaga zaangażowania wszystkich interesariuszy w procesy decyzyjne oraz monitorowanie skutków realizowanych inwestycji.
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
1. Wprowadzenie dedykowanego funduszu na rzecz ochrony przyrody, który zwiększy jakość i ilość finansowania działań związanych z ochroną bioróżnorodności, dostosowując wydatki do rzeczywistych potrzeb w tym zakresie. Fundusz ten powinien wspierać kluczowe cele strategii bioróżnorodności UE do 2030 roku, takie jak przywrócenie naturalnych ekosystemów i ochrona obszarów lądowych oraz morskich.
2. Zwiększenie transparentności i odpowiedzialności w zarządzaniu funduszami unijnymi poprzez wprowadzenie wiążących kryteriów oceny projektów, które będą uwzględniały zarówno aspekty środowiskowe, jak i społeczne. Należy zapewnić obywatelski monitoring oraz dokładne oceny skutków ex ante i ex post, aby zagwarantować zgodność z wartościami UE.
3. Promowanie edukacji i rozwoju umiejętności w zakresie zrównoważonego rozwoju, skierowanej do wszystkich grup społecznych, w tym obywateli i władz lokalnych. Programy edukacyjne powinny koncentrować się na tematyce klimatu, ochrony środowiska oraz praw człowieka, aby wspierać sprawiedliwą transformację w kierunku zielonej gospodarki.
4. Wzmocnienie demokratycznej kontroli nad działaniami spółek publicznych poprzez wprowadzenie regulacji, które zapewnią dostępność podstawowych usług publicznych zgodnie z międzynarodowymi zobowiązaniami w zakresie praw człowieka. Należy skupić się na zapewnieniu przystępnych cenowo usług mieszkaniowych, energetycznych i transportowych dla wszystkich obywateli.
5. Zobowiązanie przedsiębiorstw do opracowania i wdrożenia planów ochrony klimatu, które będą zgodne z celami ograniczenia globalnego ocieplenia do 1,5 stopnia Celsjusza. Firmy powinny również unikać działań mających na celu unikanie opodatkowania oraz zapewnić przestrzeganie praw pracowniczych, oferując wysokiej jakości miejsca pracy i równe szanse dla wszystkich grup społecznych.
6. Zwiększenie finansowania działań na rzecz klimatu w ramach przyszłych wieloletnich ram finansowych UE, eliminując wsparcie dla projektów, które pogłębiają kryzys klimatyczny. Należy priorytetowo traktować inwestycje w oszczędność energii i efektywność energetyczną, a także wspierać odbudowę publicznego sektora energetycznego, aby umożliwić demokratyczną dekarbonizację społeczeństwa.