United Legals for Ukraine. SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI WSPÓLNEGO PROJEKTU UNITED NATIONS GLOBAL COMPACT NETWORK POLAND I KANCELARII SOŁTYSIŃSKI KAWECKI & SZLĘZAK październik 2022 – grudzień 2023.
Data publikacji: 2023
Tematyka: Edukacja i Nauka | Polityka społeczna | Prawo | Wojna na Ukrainie
Link źródłowy: kliknij tutaj
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Projekt „United Legals for Ukraine” ma na celu wsparcie uchodźców z Ukrainy, oferując pomoc prawną oraz edukacyjną. Inicjatywa, zainicjowana w odpowiedzi na kryzys humanitarny, łączy prawników i organizacje pozarządowe, aby skutecznie reagować na potrzeby osób najbardziej wykluczonych. W ramach działań prowadzonych przez Fundację Nativated, organizowane są lekcje języka polskiego dla dzieci uchodźców, co umożliwia im integrację w polskim systemie edukacji. W ciągu pierwszej fazy projektu, blisko 2000 dzieci uczestniczyło w kursach, a w kolejnej fazie zapewniono 2800 miejsc.
Dodatkowo, Fundacja Nasz Wybór oferuje doradztwo zawodowe, pomagając uchodźcom w tworzeniu CV oraz przygotowaniu do rozmów rekrutacyjnych. W okresie od października 2022 do stycznia 2023, z konsultacji skorzystało blisko tysiąc osób. Projekt „United Legals for Ukraine” jest postrzegany jako kluczowy element wsparcia w obliczu dynamicznych zmian spowodowanych wojną, a jego znaczenie wzrasta w kontekście prawnych i społecznych wyzwań, z jakimi borykają się uchodźcy. Współpraca z sektorem prawnym oraz organizacjami pozarządowymi stanowi fundament dla skutecznej pomocy i integracji uchodźców w Polsce.
Wnioski
Wnioski
1. Znaczenie skoordynowanej pomocy dla NGO: Projekt „United Legals for Ukraine” ukazuje, jak istotna jest zorganizowana i przemyślana pomoc dla organizacji pozarządowych w obliczu kryzysu. Współpraca między różnymi podmiotami, takimi jak kancelarie prawne i fundacje, pozwala na efektywne wsparcie uchodźców oraz na zaspokojenie ich zróżnicowanych potrzeb.
2. Edukacja jako kluczowy element integracji: Wzrost liczby dzieci uchodźców uczęszczających na lekcje języka polskiego podkreśla znaczenie edukacji w procesie integracji. Programy nauczania, dostosowane do poziomu A1, są niezbędne, aby umożliwić dzieciom adaptację w polskim systemie edukacyjnym, co jest kluczowe dla ich przyszłości.
3. Rola wsparcia prawnego w sytuacjach kryzysowych: Szybka i fachowa pomoc prawna, jaką oferuje projekt, jest nieoceniona w rozwiązywaniu nietypowych sytuacji prawnych, z jakimi borykają się uchodźcy. Współpraca z prawnikami pozwala na skuteczne adresowanie problemów, które mogą wpływać na stabilność i bezpieczeństwo osób poszukujących schronienia.
4. Zróżnicowane potrzeby uchodźców: Analiza potrzeb uchodźców z Ukrainy ujawnia, że ich sytuacja jest bardzo złożona. Oprócz wsparcia językowego, istnieje potrzeba doradztwa zawodowego oraz aktywizacji na rynku pracy, co wskazuje na konieczność holistycznego podejścia do pomocy, obejmującego różne aspekty życia uchodźców.
5. Wzrost znaczenia organizacji pozarządowych: Wzrost liczby osób zaangażowanych w działalność fundacji, takich jak Fundacja Nativated czy Fundacja Nasz Wybór, świadczy o rosnącym znaczeniu NGO w kontekście wsparcia uchodźców. Ich rozwój i profesjonalizacja są kluczowe dla skutecznego działania w obliczu kryzysu humanitarnego.
6. Innowacyjność w podejściu do pomocy: Projekt „United Legals for Ukraine” pokazuje, że kreatywne i innowacyjne podejście do pomocy jest niezbędne w dzisiejszych czasach. Wykorzystanie nowoczesnych technologii, takich jak zdalne nauczanie, oraz elastyczność w dostosowywaniu programów do potrzeb beneficjentów, przyczyniają się do efektywności działań pomocowych.
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
1. Wzmocnienie współpracy między NGO a sektorem prawnym: Zaleca się dalsze rozwijanie partnerstw pomiędzy organizacjami pozarządowymi a kancelariami prawnymi, aby zapewnić skuteczną i szybką pomoc prawną dla uchodźców. Tego rodzaju współpraca może przyczynić się do lepszego zrozumienia potrzeb prawnych uchodźców oraz umożliwić dostosowanie usług do ich specyficznych wymagań.
2. Rozszerzenie programów nauczania języka polskiego: Należy zwiększyć liczbę dostępnych kursów języka polskiego, szczególnie na poziomie A1, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu wśród dzieci uchodźców. Warto również rozważyć wprowadzenie programów nauczania dostosowanych do różnych grup wiekowych oraz poziomów zaawansowania, co ułatwi integrację dzieci w polskim systemie edukacji.
3. Zwiększenie wsparcia psychologicznego dla uchodźców: W obliczu trudnych doświadczeń związanych z wojną, istotne jest zapewnienie dostępu do wsparcia psychologicznego dla uchodźców. Organizacje powinny współpracować z psychologami i terapeutami, aby oferować programy wsparcia emocjonalnego, które pomogą uchodźcom w radzeniu sobie z traumą i adaptacją do nowego środowiska.
4. Edukacja społeczna na temat wielokulturowości: Rekomenduje się wprowadzenie programów edukacyjnych w szkołach, które promują zrozumienie i akceptację różnorodności kulturowej. Takie inicjatywy mogą pomóc w budowaniu pozytywnych relacji między uchodźcami a lokalnymi społecznościami, co jest kluczowe dla integracji.
5. Zwiększenie dostępu do doradztwa zawodowego: Należy rozwijać programy doradztwa zawodowego dla uchodźców, które pomogą im w zdobywaniu nowych umiejętności oraz w poszukiwaniu pracy. Warto zainwestować w szkolenia kwalifikacyjne, które zwiększą ich konkurencyjność na rynku pracy oraz umożliwią lepszą adaptację w nowym kraju.
6. Monitorowanie i ewaluacja programów wsparcia: Ważne jest, aby organizacje pozarządowe regularnie monitorowały i oceniały efektywność swoich programów wsparcia. Wprowadzenie systemu ewaluacji pozwoli na identyfikację obszarów wymagających poprawy oraz na dostosowanie działań do zmieniających się potrzeb uchodźców.