Informacja o kontroli rynku wyrobów budowlanych w 2023 r.
Data publikacji: 26/08/2024
Tematyka: Administracja publiczna | Mieszkalnictwo | Prawo
Link źródłowy: kliknij tutaj
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
W 2023 roku przeprowadzono kontrole formalne 2 773 wyrobów budowlanych, w tym 2 505 dotyczących oznakowania oraz informacji towarzyszących, 2 503 związanych z deklaracją właściwości użytkowych, oraz 380 w zakresie dokumentacji technicznej. Kontrole miały na celu ochronę konsumentów oraz weryfikację obowiązków producentów, zapewniając, że wyroby są odpowiednio oznakowane i dostarczają niezbędnych informacji o ich właściwościach.
W wyniku tych działań stwierdzono nieprawidłowości w 30% skontrolowanych wyrobów, co wskazuje na ciągły problem z przestrzeganiem norm. Najwięcej zastrzeżeń dotyczyło grup wyrobów o dużej liczbie skontrolowanych egzemplarzy. W porównaniu do lat ubiegłych, zauważono niewielki spadek nieprawidłowości, jednak ich poziom wciąż pozostaje wysoki.
Od 2024 roku laboratoria będą odpowiedzialne za badania próbek wyrobów budowlanych na podstawie umów ramowych, co ma na celu zwiększenie efektywności i obniżenie kosztów. Warto zauważyć, że liczba próbek kierowanych do badań spadła o 18% w porównaniu do roku poprzedniego, co może być wynikiem ograniczeń budżetowych organów nadzoru. Kontrole formalne są kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa i jakości wyrobów budowlanych na rynku.
Wnioski
Wnioski
1. Niedostateczna jakość wyrobów budowlanych: W 2023 roku stwierdzono, że 22% przebadanych próbek wyrobów budowlanych nie spełniało deklarowanych przez producentów właściwości użytkowych. To wskazuje na istotne problemy z jakością produktów dostępnych na rynku, co może zagrażać bezpieczeństwu użytkowników oraz wpływać na reputację branży budowlanej.
2. Spadek liczby zleceń badań: W porównaniu do roku poprzedniego, liczba próbek wyrobów budowlanych kierowanych do badań przez organy nadzoru budowlanego spadła o 18%. Taki trend może sugerować ograniczenia budżetowe lub zmniejszenie priorytetów w zakresie kontroli jakości, co może prowadzić do dalszych nieprawidłowości w branży.
3. Wysoki poziom nieprawidłowości formalnych: Pomimo zauważalnej tendencji spadkowej, 30% kontrolowanych wyrobów wykazało nieprawidłowości formalne. Wysoki poziom tych nieprawidłowości wskazuje na potrzebę dalszego doskonalenia procedur kontrolnych oraz edukacji producentów i sprzedawców w zakresie wymogów prawnych.
4. Skuteczność działań naprawczych: W 2023 roku stwierdzono 35 przypadków, w których podmioty usunęły nieprawidłowości po wydaniu postanowień przez organy nadzoru. To pokazuje, że działania administracyjne mogą skutecznie wpływać na poprawę jakości wyrobów budowlanych, jednak wymaga to dalszego monitorowania i egzekwowania przepisów.
5. Różnorodność w zakresie deklarowanych właściwości: W przypadku wyrobów zharmonizowanych, producenci mają obowiązek określenia właściwości użytkowych co najmniej jednej z zasadniczych charakterystyk. Różnice w deklaracjach między producentami mogą prowadzić do niejednolitości w jakości wyrobów, co utrudnia konsumentom podejmowanie świadomych decyzji zakupowych.
6. Znaczenie współpracy z laboratoriami: Zlecanie badań na podstawie umów ramowych z laboratoriami, które oferują najniższe ceny, może wpłynąć na jakość przeprowadzanych badań. Wprowadzenie takiego systemu od 2024 roku wymaga starannego nadzoru, aby zapewnić, że koszty nie będą wpływać na rzetelność wyników badań.
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
1. Wzmocnienie procedur kontrolnych: Zaleca się opracowanie i wdrożenie bardziej szczegółowych procedur kontrolnych, które umożliwią skuteczniejsze identyfikowanie i eliminowanie nieprawidłowości w wyrobach budowlanych. Należy uwzględnić różnorodność grup wyrobów oraz specyfikę ich zastosowań, co pozwoli na lepsze dostosowanie metod kontroli do charakterystyki badanych produktów.
2. Zwiększenie transparentności wyników badań: Rekomenduje się publikację wyników badań i kontroli w formie dostępnej dla szerokiej publiczności, co przyczyni się do zwiększenia świadomości konsumentów oraz producentów na temat jakości wyrobów budowlanych. Transparentność w tym zakresie może również wpłynąć na poprawę standardów produkcji i dystrybucji.
3. Edukacja i wsparcie dla producentów: Należy zainicjować programy edukacyjne skierowane do producentów wyrobów budowlanych, które będą obejmować informacje na temat wymagań prawnych oraz najlepszych praktyk w zakresie zapewnienia jakości. Tego rodzaju wsparcie może przyczynić się do zmniejszenia liczby nieprawidłowości i poprawy ogólnej jakości wyrobów na rynku.
4. Współpraca z laboratoriami badawczymi: Rekomenduje się nawiązanie bliższej współpracy z laboratoriami badawczymi, aby zapewnić jednolite standardy badań oraz wymiany informacji. Umożliwi to lepsze zrozumienie wyników badań i ich wpływu na bezpieczeństwo oraz jakość wyrobów budowlanych.
5. Monitorowanie działań naprawczych: Należy wprowadzić system monitorowania działań naprawczych podejmowanych przez producentów w odpowiedzi na stwierdzone nieprawidłowości. Regularne raportowanie postępów w usuwaniu problemów pozwoli na skuteczniejsze zarządzanie jakością wyrobów budowlanych oraz zwiększy odpowiedzialność producentów.
6. Zwiększenie liczby kontroli losowych: Rekomenduje się zwiększenie liczby kontroli losowych wyrobów budowlanych na rynku, co pozwoli na szybsze wykrywanie niezgodności oraz nieprawidłowości. Tego rodzaju działania mogą również działać prewencyjnie, zniechęcając producentów do wprowadzania na rynek wyrobów niespełniających norm.