Wskaźnik wymiany pasażerskiej w powiatach w Polsce 2021
Autor: Urząd Transportu Kolejowego
Data publikacji: 22/02/2023
Tematyka: Infrastruktura | Samorząd terytorialny
Link źródłowy: kliknij tutaj
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Raport skupia się na analizie dostępności i wykorzystania transportu kolejowego w poszczególnych powiatach w Polsce. Omawia kwestie związane z rozwojem infrastruktury kolejowej, wskaźnikiem wymiany pasażerskiej oraz różnicami w podejściu do kształtowania oferty przewozowej. Raport podkreśla znaczenie koordynacji różnych gałęzi transportu w kontekście rozwoju sieci kolejowej oraz zwraca uwagę na problemy związane z niskim wykorzystaniem potencjału kolei na niektórych stacjach. Analiza ta ma istotne znaczenie dla władz samorządowych oraz instytucji odpowiedzialnych za rozwój infrastruktury transportowej, mając na celu poprawę dostępności i efektywności transportu kolejowego w poszczególnych regionach.
Wnioski
Wnioski
1. Istnieje potrzeba koordynacji działań różnych gałęzi transportu w celu efektywnego wykorzystania potencjału kolei.
2. Brak dostępu do stacji kolejowych na terenie niektórych powiatów jest znaczącym utrudnieniem dla osób korzystających z transportu kolejowego.
3. Wskaźnik wymiany pasażerskiej nie zawsze odzwierciedla liczbę stacji w danym powiecie, a zależy również od przebiegu linii kolejowych i istnienia połączeń w obrębie ośrodka miejskiego.
4. Realizowane inwestycje kolejowe mogą powodować zakłócenia w ruchu kolejowym, co powoduje niedogodności dla pasażerów.
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
1. Władze samorządowe powinny skupić się na tworzeniu optymalnej oferty przewozowej i wykorzystaniu wszelkich kanałów informacyjnych w celu maksymalnego wykorzystania potencjału regionu.
2. W celu poprawy dostępności transportu kolejowego, należy rozważyć budowę nowych stacji kolejowych w powiatach, w których brak jest takiej infrastruktury.
3. W celu minimalizacji zakłóceń w ruchu kolejowym, inwestycje kolejowe powinny być przeprowadzane w sposób gwarantujący minimalny okres ich trwania.
4. Należy zwiększyć liczbę połączeń aglomeracyjnych w dużych miastach, jednocześnie zapewniając funkcjonowanie rynku przewozów towarowych.
5. W celu poprawy wykorzystania potencjału kolei na niektórych stacjach, należy rozważyć wprowadzenie lokalnego transportu autobusowego, który zapewniłby przesiadkę do/z pociągu i kontynuowanie podróży.
6. W celu zapewnienia efektywnego wykorzystania potencjału kolei, władze powinny opracować plany transportowe, które definiują sposób realizowania połączeń w ujęciu regionalnym.