Odwrót od patolegislacji? Diagnoza AD 2023 i perspektywy na przyszłość
Autor: Liberte
Data publikacji: 26/09/2023
Tematyka: Administracja publiczna | Prawo
Link źródłowy: kliknij tutaj
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
5. Raport analizuje zjawisko patolegislacji w kontekście polskiego systemu legislacyjnego. Autor skupia się na nadmiernym tworzeniu nowych przepisów, przeregulowaniu społeczno-gospodarczej rzeczywistości oraz nadużywaniu procedur legislacyjnych przez rządzących. Diagnozuje manipulacje w procesie legislacji, niekonstytucyjne ograniczenia praw jednostek oraz ignorowanie ekspertów. Raport wskazuje na degradację systemu legislacyjnego w latach 2015-2023, szczególnie podczas pandemii COVID-19 i wojny na Ukrainie. Perspektywą jest konieczność reformy procesu stanowienia prawa w celu zapewnienia jakości i demokratyczności.
Wnioski
Wnioski
1. System legislacyjny w Polsce w latach 2015-2023 charakteryzował się nadmierną produkcją nowych aktów prawnych, co prowadziło do przeregulowania rzeczywistości społeczno-gospodarczej.
2. Brak transparentności i rzadkie konsultacje publiczne w procesie legislacyjnym skutkowały obniżeniem jakości tworzonych przepisów oraz ignorowaniem głosów społeczeństwa i ekspertów.
3. Manipulacje w procesie stanowienia prawa, takie jak nadużywanie poselskiej inicjatywy ustawodawczej, prowadziły do obniżenia demokratyczności procesu legislacyjnego i ograniczenia udziału społeczeństwa.
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
1. Wprowadzenie obligatoryjnego systemu oceny skutków regulacji dla wszystkich projektów aktów normatywnych na poziomie ustawy, opartego na zasadach powszechności, kompleksowości i aktualizacji przy każdej merytorycznej zmianie projektu.
2. Utworzenie instytucji odpowiedzialnej za opiniowanie projektów ustaw pod kątem ich uzasadnienia oraz rzetelności oceny skutków regulacji ex ante, z publicznymi i oficjalnymi ocenami, aby podnosić jakość tworzonych przepisów.
3. Zwiększenie transparentności procesu legislacyjnego poprzez częstsze i bardziej otwarte konsultacje publiczne, umożliwiające aktywny udział społeczeństwa i ekspertów w tworzeniu prawa.
4. Znaczące ograniczenie nadużywania poselskiej inicjatywy ustawodawczej, aby zapobiec obejściu procedur legislacyjnych i podniesieniu jakości tworzonych aktów prawnych.
5. Wzmocnienie roli organów nadzorczych i kontrolnych w procesie stanowienia prawa, aby zapewnić przestrzeganie zasad demokratycznych i zapobiec manipulacjom legislacyjnym.