O wzorach i autorytetach młodych społeczników
Autor: Narodowe Centrum Kultury
Data publikacji: 30/06/2023
Tematyka: Edukacja i Nauka | Kultura | Polityka społeczna
Link źródłowy: kliknij tutaj
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Narodowe Centrum Kultury zrealizowało badanie autorytetów młodych społeczników, zadając sobie przy tym pytanie, czy pojęcie autorytetu jest aktualne i adekwatne w przypadku tej grupy. Badanie jakościowe, opierające się na metodzie wywiadów biograficznych, miało na celu znalezienie odpowiedzi na pytanie, kto oddziałuje w sposób znaczący na biografie, decyzje i postawy młodych aktywistów, działających w lokalnych społecznościach.
Wnioski
Wnioski
1. Na tle ogółu Polaków młodzi od 15 do 29 roku życia częściej podziwiają osoby znane osobiście – przede wszystkim rodziców i dziadków. Rzadziej wymieniają jako godne naśladowania osoby publiczne.
2. Postacią uznawaną za autorytet przez największą grupę Polek i Polaków jest Jan Paweł II. Wymieniło go 30% badanych, odpowiadając na pytanie otwarte o osobiste autorytety.
3. Aktywność społeczna bywa skutecznym sposobem radzenia sobie z trudnymi doświadczeniami, takimi jak wykluczenie rówieśnicze czy trudne relacje w rodzinie.
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
1. Młodzi potrzebują „trzeciego miejsca”, poza domem i szkołą, w którym mogą poczuć się swobodnie, komfortowo i „u siebie”.
2. Projekty społeczne, zachęty do wolontariatu, kwestowania, rad młodzieżowych czy samorządu uczniowskiego potrafią zaowocować wzrostem pewności siebie, rozbudzeniem nowego zainteresowania, lepszym poznaniem siebie i swoich mocnych stron.
3. Szkoły artystyczne poszerzają indywidualny kapitał społeczny młodych, rozumiany jako liczba i różnorodność nawiązywanych relacji społecznych, budują również nawyk bycia aktywnym poza godzinami edukacji czy pracy.