Kongres Polityki Miejskiej 2021. Aktualizacja krajowej polityki miejskiej
Data publikacji: 04/2023
Tematyka: Gospodarka i rynek pracy | Infrastruktura | Mieszkalnictwo | Samorząd terytorialny
Link źródłowy: kliknij tutaj
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Raport „Kongres Polityki Miejskiej 2021. Aktualizacja krajowej polityki miejskiej” zawiera rekomendacje dotyczące rozwoju polityki miejskiej w Polsce. W raporcie omówiono trzy główne obszary: gospodarkę i rynek pracy, infrastrukturę oraz mieszkalnictwo. W kontekście gospodarki i rynku pracy, raport skupia się na rozwoju gospodarki o obiegu zamkniętym, a także na promowaniu innowacyjności i przedsiębiorczości. W obszarze infrastruktury, raport skupia się na rozwoju transportu publicznego, w tym na rozwijaniu systemów rowerowych i tramwajowych. W obszarze mieszkalnictwa, raport skupia się na zapewnieniu dostępności mieszkań, w tym poprzez rozwój mieszkań socjalnych i wynajem długoterminowy. Raport zawiera również rekomendacje dotyczące poprawy jakości życia w miastach, w tym poprzez rozwój przestrzeni publicznych i zielonych obszarów miejskich.
Wnioski
Wnioski
1. Rozwój gospodarki o obiegu zamkniętym jest kluczowy dla zrównoważonego rozwoju miast i powinien być priorytetem w polityce miejskiej.
2. Rozwój transportu publicznego, w tym systemów rowerowych i tramwajowych, jest niezbędny dla poprawy jakości życia mieszkańców miast.
3. Zapewnienie dostępności mieszkań, w tym poprzez rozwój mieszkań socjalnych i wynajem długoterminowy, jest kluczowe dla rozwiązania problemu braku mieszkań w miastach.
4. Rozwój przestrzeni publicznych i zielonych obszarów miejskich jest ważny dla poprawy jakości życia mieszkańców miast.
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
1. Promowanie integracji i usuwanie barier w rozwoju komunikacji publicznej – m. in. poprzez system zachęt dla samorządów do tworzenia zintegrowanych systemów taryfowych
2. Wprowadzenie lokalnych Planów Mobilności dla punktów przesiadkowych w ramach systemów aglomeracyjnego transportu zbiorowego.
3. Wprowadzenie programów wsparcia dla budowy mieszkań socjalnych i wynajmu długoterminowego.
4. Nowelizacja przepisów wykonawczych do ustawy Prawo o Ruchu Drogowym utrudniających dziś realizację polityki rowerowej, co też może się przyczyniać do pogorszenia bezpieczeństwa ruchu lub braku oczekiwanych efektów w postaci zwiększenia ruchu rowerowego i jego struktury rodzajowej.