close

Raport

W tematyce: Edukacja i Nauka

Analiza stanu otwartej nauki w Polsce

Autor:

Data publikacji: 01/2021

Tematyka: Edukacja i Nauka

Link źródłowy: kliknij tutaj

Informacja prasowa: kliknij tutaj

Skopiuj link do raportu
Pobierz raport w PDF
icon

Streszczenie

icon

Streszczenie

Raport „Analiza stanu otwartej nauki w Polsce” koncentruje się na wyzwaniach związanych z otwartą nauką w obszarach edukacji i nauki, polityki społecznej oraz infrastruktury. Podkreśla potrzebę stworzenia krajowej polityki otwartego dostępu, standardów jakościowych dla danych badawczych oraz roli infrastruktury i profesjonalnej kadry w rozwoju otwartej nauki, włączając się w międzynarodowe inicjatywy.

icon

Wnioski

icon

Wnioski

Istnieje potrzeba pilnego opracowania krajowej polityki otwartego dostępu, uwzględniającej zarówno udostępnianie publikacji, jak i danych badawczych zgodnie z międzynarodowymi standardami.
Brak jednolitych standardów dotyczących udostępniania danych badawczych stanowi istotne wyzwanie, wymagając precyzyjnego określenia pojęć, jednostek pomiaru oraz standardów jakości i przechowywania danych.
Konieczne jest zwiększenie świadomości i kompetencji kadry naukowej w zakresie otwartej nauki poprzez programy szkoleniowe i wsparcie w rozwoju umiejętności związanych z otwartym dostępem do publikacji i danych.
Wdrażanie rekomendacji dotyczących otwartej nauki powinno być skoordynowane z międzynarodowymi inicjatywami, takimi jak European Open Science Cloud, aby zapewnić spójność działań na poziomie globalnym.

icon

Główne rekomendacje

icon

Główne rekomendacje

Zaleca się ustanowienie klarownych standardów dotyczących udostępniania danych badawczych, obejmujących definicje, jednostki pomiaru, standardy jakości oraz okres przechowywania danych.
Wskazane jest wprowadzenie elastycznych zasad otwartego dostępu, dostosowanych do różnych typów instytucji naukowych, takich jak instytucje badawcze, jednostki zajmujące się obronnością czy o profilu artystycznym.
Rekomenduje się intensyfikację działań mających na celu promowanie otwartej nauki poprzez nagradzanie praktyk związanych z otwartością oraz wspieranie inicjatyw międzynarodowych w obszarze otwartej nauki.
W celu skutecznego wdrożenia zasad otwartego dostępu, zaleca się opracowanie planów zarządzania danymi badawczymi w ramach projektów z programów ministerialnych, zgodnie z zasadą „as closed as necessary and as open as possible”.

Skopiowano!

Przejdź do treści