Zapewnienie obywatelom miejsc schronienia w budowlach ochronnych na wypadek wystąpienia zagrożenia
Autor: Najwyższa Izba Kontroli
Data publikacji: 12/03/2023
Tematyka: Bezpieczeństwo i obronność
Link źródłowy: kliknij tutaj
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Raport przedstawia wyniki kontroli Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Komendy
Główna Państwowej Straży Pożarnej, 16 urzędów wojewódzkich, 16 starostw powiatowych, 32 urzędy gmin. W okresie objętym kontrolą (2020-2023) zbadano m.in. czy kontrolowane jednostki zapewniły
wystarczającą liczbę odpowiednio utrzymanych i wyposażonych miejsc schronienia i ukrycia
oraz właściwie przygotowały się do ich zaopatrzenia w niezbędne środki na wypadek wystąpienia
zagrożenia.
Wnioski
Wnioski
Kontrolowane jednostki w zasadzie nie ponosiły wydatków na budowę, remont i wyposażenie budowli ochronnych. W konsekwencji nie wznoszono nowych budowli ochronnych, a istniejące (powstałe głównie w okresie zimnowojennym) zostały zlikwidowane lub uległy degradacji.
W większości skontrolowanych urzędów gmin (69 %) nie zapewniono przewidzianej w wytycznych Szefa Obrony Cywilnej Kraju liczby miejsc w budowlach ochronnych na poziomie 25 % ogółu mieszkańców.
Brak wystarczających zasobów budowli ochronnych, przepisów prawa w obszarze obrony cywilnej, a także wiedzy mieszkańców o lokalizacji miejsc schronienia, zwłaszcza w kontekście trwającej wojny w Ukrainie, wymaga podjęcia pilnych wielokierunkowych działań odbudowujących system ochrony ludności cywilnej w Polsce.
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
Przygotowanie projektu ustawy kompleksowo regulującej problematykę obrony cywilnej oraz wprowadzenie (np. w formie odpowiednich rozporządzeń) przepisów określających szczegółowe zasady planowania, projektowania, utrzymania budowli ochronnych oraz prowadzenia ewidencji i kontroli ich stanu technicznego oraz warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać przydomowe schrony i ukrycia doraźne oraz ich usytuowanie.
Przygotowanie projektu nowelizacji ustawy Prawo budowlane poprzez wprowadzenie przepisów doprecyzowujących określone w art. 5 ust. 1 pkt 6 tej ustawy pojęcie zapewnienia ochrony ludności, zgodnie z wymaganiami obrony cywilnej w trakcie projektowania i budowania obiektu budowlanego.
Przygotowanie narzędzia o charakterze zbliżonym do alertu RCB, wskazującego mieszkańcom konkretne miejsca schronienia, co przyczyni się eliminowania nadmiernego gromadzenia osób w jednej budowli.