e-Sądy po polsku. Badanie i ranking stron internetowych sądów okręgowych i apelacyjnych oraz Sądu Najwyższego. III edycja
Data publikacji: 03/2011
Tematyka: Prawo
Link źródłowy: kliknij tutaj
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
W badaniu oceniono strony internetowe polskich sądów pod kątem ich dostępności i jakości. Kryteria oceny obejmowały m.in. wygląd strony, łatwość nawigacji, dostępność informacji oraz zgodność z wymaganiami technicznymi. W raporcie przedstawiono wyniki oceny oraz wskazano niedociągnięcia techniczne i merytoryczne, jakie zostały zauważone.
Wnioski
Wnioski
1. Strony internetowe sądów okręgowych i apelacyjnych oraz Sądu Najwyższego wymagają poprawy pod względem użyteczności i dostępności dla użytkowników
2. Strony internetowe sądów odbiegają od standardów spotykanych w innych serwisach w Internecie w wielu aspektach, przede wszystkim zauważalne są problemy z nawigacją
3. Na stronach sądów nadal brakuje wielu ważnych informacji przydatnych dla obywateli, np. dotyczących sposobu wnoszenia opłat sądowych czy możliwości uzyskania nieodpłatnej pomocy prawnej. Sądy powszechne niechętnie zamieszczają też swoje orzeczenia w przeciwieństwie do sądów administracyjnych, których wszystkie wyroki trafiają do sieci.
4. Na 45 sądów okręgowych, aż 17 sądów nie udzieliło odpowiedzi na zapytanie przesłane przez organizatorów badania drogą e-mailową. Pytania odnosiły się do umieszczenia informacji o godzinach w jakich możliwe jest przeglądanie akt oraz godzinach otwarcia biura podawczego sądu.
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
1. Strony internetowe sądów powinny być projektowane z myślą o użytkownikach, a nie o twórcach.
2. Strony internetowe sądów powinny spełniać standardy spotykane w innych serwisach w Internecie, a przede wszystkim powinny być łatwe w nawigacji
3. Projektując strony internetowe sądów, należy zwrócić uwagę na interlinię, długość linii tekstu, wyrównanie tekstu oraz marginesy
4. Statystyki odwiedzin poszczególnych stron sądów nie powinny być umieszczane na stronach internetowych, ponieważ są elementem zbędnym dla użytkowników.