close

Raport

W tematyce: Edukacja i Nauka

Dopuszczanie podręczników do użytku szkolnego

Data publikacji: 02/2023

Tematyka: Edukacja i Nauka

Link źródłowy: kliknij tutaj

Informacja prasowa: kliknij tutaj

Skopiuj link do raportu
Pobierz raport w PDF
icon

Streszczenie

icon

Streszczenie

Raport przedstawia wyniki kontroli Ministerstwa Edukacji i Nauki i Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie. W okresie objętym kontrolą (1.01.2020–28.07.2022) badano m.in., czy proces dopuszczania podręczników do użytku szkolnego zorganizowano prawidłowo, w szczególności czy zapewniono uczniom dostęp do podręczników szkolnych i materiałów edukacyjnych.

icon

Wnioski

icon

Wnioski

  1. Dopuszczanie podręczników przez Ministra Edukacji i Nauki odbywało się zgodnie z przepisami, jednakże sposób organizacji tego procesu nie zapewniał przejrzystości wyboru rzeczoznawców do opiniowania podręczników i stwarzał ryzyko wystąpienia konfliktu interesów
  2. Nie określono zasad wyboru rzeczoznawców do opiniowania podręczników zgłaszanych w celu dopuszczenia do użytku szkolnego – podczas wyboru rzeczoznawców nie brano pod uwagę ich doświadczenia w prowadzeniu zajęć dydaktycznych na etapie edukacyjnym, do którego przeznaczony był opiniowany podręcznik.
  3. Nie wyegzekwowano terminowego sporządzania opinii od 106 rzeczoznawców – z tytułu opóźnienia lub nienależytego wykonania przez nich umowy Ministerstwo nałożyło łącznie 210 kar umownych, a w przypadku 46 rzeczoznawców nakładało takie kary wielokrotnie.
  4. Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie prawidłowo realizował zadania dotyczące przygotowania oraz udostępniania podręczników szkolnych i materiałów edukacyjnych, w tym zadania zlecone przez Ministra Edukacji i Nauki.

icon

Główne rekomendacje

icon

Główne rekomendacje

  1. Opracowanie procedury wyboru rzeczoznawców do sporządzania opinii na temat podręczników, w tym zasad i kryteriów tego wyboru oraz sposobu dokumentowania podejmowanych czynności
  2. Uwzględnianie – podczas wyboru rzeczoznawców – ich doświadczenia w prowadzeniu zajęć dydaktycznych na etapie edukacyjnym, do którego ma być przeznaczony podręcznik będący przedmiotem procedury dopuszczenia do użytku szkolnego
  3. Opracowanie i wdrożenie odpowiednich procedur mających na celu skuteczne egzekwowanie terminowego sporządzania opinii przez rzeczoznawców lub/i podjęcie działań mających na celu doprecyzowanie treści postanowień umów zawartych z rzeczoznawcami w taki sposób, aby możliwe było prawidłowe i efektywne monitorowanie ich obowiązków
  4. Stosowanie procedur zakupu, określonych w Zarządzeniu Dyrektora Generalnego MEiN w sprawie organizacji udzielania zamówień publicznych i dokonywania zakupów w MEiN, w odniesieniu do umów o dzieło zawieranych z rzeczoznawcami w przedmiocie opiniowania podręczników.

Skopiowano!

Przejdź do treści