Cyfryzacja urzędów miast
Data publikacji: 01/2023
Tematyka: Cyfryzacja | Samorząd terytorialny
Link źródłowy: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Raport ,, Cyfryzacja urzędów miast” przedstawia obraz poziomu cyfryzacji urzędów w miastach: od zarządzania procesem cyfryzacji przez rozwiązania i technologie aż po kompetencje cyfrowe. Przeanalizowano także możliwy wpływ pandemii na cyfryzację miejskich urzędów, jak również pokazano bariery, na jakie napotykają miasta w procesie cyfryzacji. Autorzy raportu sprawdzili także, jakie e-usługi oferuje 38 największych miast w Polsce w zakresie: podatku od nieruchomości, gospodarki odpadami, karty miejskiej oraz szybkiego zgłoszenia problemu (usterki). Przedstawiono również portal e-usług miasta stołecznego Warszawy jako przykład dobrych praktyk dla samorządów.
Wnioski
Wnioski
- aż 60 proc. badanych miast nie ma żadnego dokumentu strategicznego na temat cyfryzacji
- w 45% miast prędkość internetu nie przekraczała 100 Mbit/s
- 92% badanych miast skarży się na niewystarczające środki finansowe, co utrudnia transformację cyfrową urzędów
- choć niemal 84% miast zatrudnia swoich specjalistów IT, to i tak co trzeci ośrodek przy obsłudze informatycznej urzędu korzysta z dodatkowej pomocy zewnętrznych wykonawców
- urzędy w miastach wprowadzają coraz więcej e-usług dla mieszkańców – niestety, duża część z nich jest rozproszona po różnych stronach i rzadko pozwalają na załatwienie całej sprawy online – w przypadku 61% e-usług mieszkańcy i tak na pewnym etapie (np. dostarczenia decyzji) muszą udać się do urzędu osobiście
- rośnie popularność usług chmurowych – w 2020 roku urzędy w miastach najczęściej wykorzystywały chmurę do utrzymywania strony internetowej (86%), rzadziej do hostingu baz danych (43%), przechowywania plików (38,8%) czy korzystania z oprogramowania biurowego (20,1%)
- na wzrost popularności różnych rozwiązań cyfrowych w urzędzie bez wątpienia wpłynęła pandemia COVID-19, która zachęciła miasta zarówno do wprowadzania nowych rozwiązań dla pracowników
- tylko dwa urzędy (Warszawa i Kraków) stworzyły kompleksowy pakiet e-usług podatkowych, a jedynie Warszawa przygotowała e-usług dotyczące gospodarki odpadami
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
- należy zapewnić pracownikom samorządowym dodatkowe szkolenia w celu podnoszenia ich kompetencji cyfrowych
- należy stworzyć krajowe wzorce gromadzenia, integracji i udostępniania danych
- powinien powstać schemat budowy miejskich e-usług i architektury systemów informatycznych
- niezbędne jest włączanie samorządów do projektowania, wdrażania i testowania rządowych przedsięwzięć IT