Istniejące i przyszłe rozwiązania IT w postępowaniu wieczystoksięgowym przy zachowaniu podstawowych zasad postępowania i ustroju ksiąg wieczystych – analiza prawnoporównawcza
Data publikacji: 01/2022
Tematyka: Administracja publiczna | Cyfryzacja | Prawo
Link źródłowy: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Raport „Istniejące i przyszłe rozwiązania IT w postępowaniu wieczystoksięgowym” analizuje wpływ informatyzacji na proces postępowania wieczystoksięgowego oraz przedstawia porównanie rozwiązań prawnych w tym zakresie w różnych krajach. Autorzy raportu skupiają się na zagadnieniach związanych z zachowaniem podstawowych zasad postępowania i ustroju ksiąg wieczystych. W raporcie omówiono także nowelizację k.p.c. z 15 stycznia 2015 r., która wprowadziła wymóg inicjowania postępowania wieczystoksięgowego przez niektóre podmioty za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.
Wnioski
Wnioski
- Informatyzacja procesu postępowania wieczystoksięgowego może przyczynić się do zwiększenia jego efektywności i usprawnienia działania sądów wieczystoksięgowych.
- Wdrożenie systemów teleinformatycznych może ułatwić inicjowanie postępowań wieczystoksięgowych przez podmioty, które są do tego zobowiązane.
- Automatyzacja doręczeń zawiadomień o wpisie w rejestrze może przyspieszyć i ułatwić proces wpisu do ksiąg wieczystych.
- Wprowadzenie drukowania dokumentów w postaci elektronicznej może zredukować ilość papieru wykorzystywanego w procesie postępowania wieczystoksięgowego.
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
- Wdrożenie systemów teleinformatycznych powinno być kontynuowane i rozwijane, aby umożliwić inicjowanie postępowań wieczystoksięgowych przez podmioty zobowiązane do tego.
- Należy rozważyć wprowadzenie systemów umożliwiających użytkownikom sprawdzanie dokonywanych w rejestrze wpisów, podobnie jak ma to miejsce w Estonii.
- W celu zwiększenia efektywności procesu postępowania wieczystoksięgowego, należy rozważyć automatyzację niektórych jego elementów, takich jak np. doręczenia zawiadomień.
- Wprowadzenie drukowania dokumentów w postaci elektronicznej powinno być kontynuowane i rozwijane, aby zredukować ilość papieru wykorzystywanego w procesie postępowania wieczystoksięgowego.