close

Raport

W tematyce: Gospodarka i rynek pracy

Jak zrównoważona i intermodalna logistyka może wesprzeć rozwój gospodarczy Polski

Data publikacji: 04/2023

Link źródłowy: kliknij tutaj

Informacja prasowa: kliknij tutaj

Skopiuj link do raportu
Pobierz raport w PDF
icon

Streszczenie

icon

Streszczenie

Raport skupia się na analizie sektora logistycznego w Polsce i jego wpływie na rozwój gospodarczy kraju. Autorzy zwracają uwagę na potrzebę zwiększenia zrównoważenia transportu oraz wykorzystania intermodalności jako sposobu na ograniczenie negatywnego wpływu transportu na środowisko. W raporcie poruszane są również kwestie dotyczące infrastruktury, polityki rządu oraz wyzwań, przed jakimi stoi branża TSL.

icon

Wnioski

icon

Wnioski

  1. Zrównoważona i intermodalna logistyka może przyczynić się do wzrostu konkurencyjności polskiej gospodarki oraz poprawy jakości życia mieszkańców.
  2. Transport kolejowy ma ogromne znaczenie dla handlu zagranicznego, zwłaszcza pod kątem przewozu surowców i innych materiałów drobnicowych.
  3. Branża TSL ma kluczowe znaczenie dla Polski pod względem kontrybucji do rozwoju gospodarczego, generowania miejsc pracy oraz wspierania handlu krajowego i zagranicznego.
  4. Wyzwania dla branży TSL to m.in. rosnące koszty paliwowe, brak kierowców, rosnące wymagania środowiskowe oraz rosnąca konkurencja.
  5. Usługi TSL pozostaną kluczowym sektorem gospodarki, choć ich rola będzie się zmieniać. Deglobalizacja wymuszona czynnikami geopolitycznymi i rosnącą świadomością środowiskową konsumentów wpłynie na skrócenie łańcuchów dostaw, w których coraz większą rolę będą odgrywały ekologiczne środki transportu: pojazdy elektryczne i rowery w miastach oraz pociągi na trasach dalekodystansowych.
  6. Siła branży TSL polega na jej dywersyfikacji i istnieniu alternatywnych szlaków, wykorzystujących współpracę firm prywatnych i państwowych oraz publicznych operatorów infrastruktury w ramach transportu intermodalnego. Wspieranie i chronienie tej różnorodności jest skuteczniejszą metodą zapewnienia wzrostu gospodarczego i bezpieczeństwa narodowego (ekonomicznego i logistycznego) niż sztuczne wzmacnianie państwowych koncernów.
  7. Branża stoi u progu niezbędnej, stosunkowo szybkiej i bardzo głębokiej transformacji technologicznej związanej z kwestiami środowiskowymi. W interesie polskiej gospodarki jest wspieranie transformacji, stawianie ambitnych celów i utrzymanie pozycji lidera. Próby spowolnienia transformacji czy łagodzenia celów klimatycznych pogłębią katastrofę klimatyczną, a ostatecznie i tak są skazane na porażkę.
  8. Polska branża TSL potrzebuje środowiskowo i społecznie odpowiedzialnej strategii. Obecnie prowadzone działania (budowa CPK, przyjęcie Strategii Zrównoważonego Rozwoju) skupione są na inwestycjach infrastrukturalnych oraz wspieraniu państwowych operatorów, a nie na stworzeniu kompleksowej strategii obejmującej cały rynek.

icon

Główne rekomendacje

icon

Główne rekomendacje

  1. Wprowadzenie ambitnych celów środowiskowych dla branży TSL, które będą zachęcać do zwiększenia zrównoważenia transportu.
  2. Wspieranie rozwoju transportu intermodalnego, który pozwoli na ograniczenie negatywnego wpływu transportu na środowisko.
  3. Wprowadzenie działań urbanistycznych, które będą zachęcać do korzystania z transportu publicznego oraz rowerów i pieszych.
  4. Wspieranie rozwoju transportu kolejowego, który ma ogromne znaczenie dla handlu zagranicznego i przewozu surowców.
  5. Wprowadzenie programów szkoleniowych dla kierowców, które pozwolą na zwiększenie ich kwalifikacji oraz poprawę bezpieczeństwa na drogach.
  6. Wspieranie rozwoju nowych technologii, które pozwolą na zwiększenie efektywności transportu oraz ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko.

Skopiowano!

Przejdź do treści