close

Raport

W tematyce: Infrastruktura

Polityka rowerowa polskich miast

Data publikacji: 01/2023

Link źródłowy: kliknij tutaj

Informacja prasowa: kliknij tutaj

Skopiuj link do raportu
Pobierz raport w PDF
icon

Streszczenie

icon

Streszczenie

Raport „Polityka rowerowa polskich miast” to analiza dokumentów strategicznych i planów działań dotyczących infrastruktury rowerowej w polskich miastach. Autorzy raportu przeanalizowali dokumenty z 30 miast, w tym strategie, plany działań, raporty i badania dotyczące rozwoju infrastruktury rowerowej. W raporcie przedstawiono wyniki analizy oraz wnioski dotyczące stanu infrastruktury rowerowej w poszczególnych miastach, a także ogólnych tendencji w rozwoju polityki rowerowej w Polsce.

icon

Wnioski

icon

Wnioski

  1. Infrastruktura rowerowa w polskich miastach jest nierównomiernie rozwinięta, a w niektórych miastach wciąż brakuje podstawowej infrastruktury, takiej jak ścieżki rowerowe czy miejsca parkingowe dla rowerów.
  2. Polityka rowerowa w Polsce jest wciąż w początkowej fazie rozwoju, a większość miast nie ma spójnej strategii rozwoju infrastruktury rowerowej.
  3. Żadna z formalnie przyjętych „polityk rowerowych” nie przyniosła zakładanych wyników. Zdarza się, że w miastach, które od lat posiadają dokument pod taką nazwą i to przyjęty uchwałą rady miasta zmierzone wyniki są gorsze, niż w miastach, które takich polityk nie mają.
  4. Większość miast realizuje inwestycje rowerowe bez żadnego formalnego planu – studium lub koncepcję tras rowerowych deklaruje zaledwie około 26% miast (57 z 222), które według deklaracji przyjęły jakiekolwiek dokumenty związane z polityką mobilności.
  5. W wielu miastach brakuje koordynacji działań pomiędzy różnymi instytucjami i organizacjami odpowiedzialnymi za rozwój infrastruktury rowerowej.

icon

Główne rekomendacje

icon

Główne rekomendacje

  1. Konieczne jest opracowanie spójnej strategii rozwoju infrastruktury rowerowej w Polsce, która uwzględniać będzie potrzeby i oczekiwania mieszkańców, a także cele związane z poprawą jakości powietrza i ograniczeniem emisji gazów cieplarnianych.
  2. Dla absorpcji środków i zapewnienia jakości budowanych tras kluczowa jest tzw. „specustawa rowerowa” (rozszerzenie procedury Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej na drogi rowerowe), a krajowi zarządcy infrastruktury drogowej i kolejowej powinni być zobligowani do udostępniania nowo budowanych i rozbudowywanych mostów oraz wiaduktów dla ruchu rowerowego.
  3. Konieczne są zmiany (także ustawowe) regulujące kwestie Kompleksowych Badań Ruchu, prowadzenia ewidencji infrastruktury przyjaznej dla rowerzystów oraz określające minimalne wymagania planistyczne dla tras rowerowych (w tym ich hierarchizację).
  4. Należy poddać rewizji najnowsze przepisy tworzące nową kategorię uczestników ruchu drogowego nie będących pieszymi ani kierującymi, a których nie obowiązują znaki i sygnały drogowe (użytkownicy tzw. urządzeń wspomagających ruch) oraz wytyczne projektowania infrastruktury rowerowej, które nie wykorzystały sprawdzonych rozwiązań i nie odpowiadają na zidentyfikowane problemy.
  5. Konieczna jest dalsza reforma rozporządzeń wykonawczych do ustawy Prawo o ruchu drogowym.
  6. Należy wyjaśnić zaskakującą rozbieżność między danymi GUS o długości infrastruktury rowerowej w miastach a tymi pozyskanymi w kwerendzie
  7. Wprowadzenie systemów wypożyczalni rowerów i innych innowacyjnych rozwiązań może przyczynić się do poprawy jakości i dostępności infrastruktury rowerowej.

Skopiowano!

Przejdź do treści