Elektroniczne wnioski i tytuły wykonawcze w postępowaniu egzekucyjnym w administracji
Autor: Najwyższa Izba Kontroli
Data publikacji: 01/2023
Tematyka: Administracja publiczna | Ekonomia | Prawo
Link źródłowy: kliknij tutaj
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Raport przedstawia wyniki kontroli Ministerstwa Finansów, Izby Administracji Skarbowej w Szczecinie, pięciu urzędów skarbowych, dziewięciu urzędów gmin, pięciu starostw powiatowych w latach 2019 – 2022 pod kątem elektronicznej formy przekazywania wniosków egzekucyjnych i tytułów wykonawczych Kontrolerzy badali, czy wdrożenie takich czynności przyczyniło się do uproszczenia i usprawnienia procedur obowiązujących w egzekucji administracyjnej.
Wnioski
Wnioski
- Wprowadzenie obowiązku przekazywania w formie elektronicznej tytułów wykonawczych nie przyczyniło się w pełni do uproszczenia i usprawnienia procedur egzekucji administracyjnej – wynikało to przede wszystkim z nieprawidłowości związanych z przygotowaniem i wdrożeniem elektronicznych tytułów wykonawczych oraz uruchomieniem systemu teleinformatycznego do ich przesyłania
- Opóźnienia we wdrożeniu systemu eTW do przesyłania elektronicznych tytułów wykonawczych i występujące błędy na początkowym etapie jego funkcjonowania sprawiły, że w konsekwencji na dzień uruchomienia tej aplikacji, dostęp do niej posiadało jedynie 28% ogółu wierzycieli w kraju oraz 21% jednostek objętych kontrolą
- Po 1 lipca 2021 r. w skontrolowanych jednostkach, w porównaniu do okresu przed uruchomieniem Aplikacji eTW, skrócił się średni czas od wpływu tytułu wykonawczego do organu egzekucyjnego do wszczęcia egzekucji oraz średni czas od dnia wystawienia tytułu do dnia wyegzekwowania należności
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
- Do Ministra Finansów: określenie terminu, w którym wierzyciel będzie zobowiązany do wystawienia tytułu wykonawczego i wysłania go do organu egzekucyjnego;
- Do Ministra Cyfryzacji: uregulowanie zasad wykorzystywania przez pracowników urzędów administracji publicznej profilu zaufanego w trakcie realizacji zadań służbowych m.in. w celu uwierzytelniania w systemach teleinformatycznych lub stworzenie możliwości uwierzytelniania w tych systemach bez konieczności wykorzystywania profilu zaufanego, który ma charakter prywatny i jego założenie opiera się na zasadzie dobrowolności
- Do prezydentów miast, burmistrzów, wójtów i starostów: Prezydenci miast, burmistrzowie, wójtowie, starostowie: podjęcie działań w celu wyeliminowania stwierdzonych w wyniku kontroli nieprawidłowości dotyczących opieszałości w wystawianiu tytułów wykonawczych.