Raport o kontrolowanej działalności Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych.
Autor: NIK
Data publikacji: 09/2025
Tematyka: Bezpieczeństwo i obronność
Link źródłowy: kliknij tutaj
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Dokument omawia kwestie związane z finansowaniem Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych (FWSZ) w Polsce, wskazując na istotne niedobory w planowaniu budżetowym. Ministerstwo Obrony Narodowej (MON) przyjęło, że do 2035 roku wpłaty z budżetu nie będą głównym źródłem finansowania Funduszu. Wprowadzono nowe regulacje, które umożliwiają przekazywanie dodatkowych środków do FWSZ, jednak praktyka MON różni się od stanowiska Ministerstwa Finansów (MF).
W 2023 roku prognozy finansowe wskazują na znaczne niedobory, gdzie potrzeby na obsługę długów przewyższają planowane wpływy o 357,2 miliarda złotych. Izba Kontroli Najwyższej (NIK) podkreśla, że rzetelna analiza uwarunkowań finansowych jest kluczowa dla konstrukcji prognoz wieloletnich. Niewłaściwe planowanie może prowadzić do konieczności korekt w realizacji zadań, co może wpłynąć na rozwój zdolności Sił Zbrojnych.
Dodatkowo, NIK zwraca uwagę na brak aktualizacji prognoz wpływów i wydatków FWSZ oraz nierzetelne zaplanowanie wydatków na VAT. Wnioski MON o dodatkowe środki na lata 2025-2028 nie zostały uwzględnione w budżecie, co może wpłynąć na terminowość realizacji programów rozwoju.
Wnioski
Wnioski
1. Należy zapewnić bieżącą aktualizację dokumentów planistycznych Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych, aby umożliwić skuteczne zarządzanie finansami oraz minimalizować ryzyko wystąpienia nieprzewidzianych kosztów dla Skarbu Państwa.
2. Wymagana jest rzetelna analiza uwarunkowań finansowych przed przystąpieniem do konstruowania prognoz wieloletnich Funduszu, aby uniknąć planowania wydatków przekraczających możliwości finansowe resortu obrony narodowej.
3. Konieczne jest wprowadzenie mechanizmów monitorowania i oceny realizacji harmonogramów płatności oraz dostaw, aby zidentyfikować i zminimalizować przyczyny niskiej realizacji planu finansowego, co może wpływać na terminowość realizacji zadań.
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
1. Należy wprowadzić systematyczną aktualizację dokumentów planistycznych Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych, aby zapewnić ich zgodność z rzeczywistymi możliwościami finansowymi oraz prognozowanymi kosztami. Regularne przeglądy i aktualizacje pozwolą na lepsze zarządzanie wydatkami oraz uniknięcie nieprzewidzianych deficytów.
2. Zaleca się przeprowadzenie szczegółowej analizy wykonalności Programu rozwoju Sił Zbrojnych, uwzględniającej aktualne dane finansowe oraz prognozy kosztów. Taka analiza pomoże w identyfikacji potencjalnych zagrożeń i umożliwi dostosowanie planów do realiów budżetowych.
3. Wskazane jest opracowanie realistycznego harmonogramu pozyskiwania finansowania dla kontraktów, który będzie uwzględniał rzeczywiste możliwości Ministerstwa Obrony Narodowej. Ustalenie realistycznych terminów i kwot pozwoli na efektywniejsze zarządzanie projektami oraz uniknięcie opóźnień w realizacji zadań.