close

Raport

W tematyce: Administracja publiczna

Środki masowego przekazu a wybory. Wykorzystanie mediów publicznych i lokalnych oraz reklam przedsiębiorstw państwowych do wpływania na decyzje wyborcze

Data publikacji: 01/2023

Informacja prasowa: kliknij tutaj

Skopiuj link do raportu
icon

Streszczenie

icon

Streszczenie

Raport analizuje wykorzystanie mediów publicznych oraz mediów lokalnych w Polsce w kontekście kampanii wyborczych lat 2018–2023. Szczególną uwagę zwraca na nierównomierne wykorzystanie czasu antenowego, manipulacje treścią i promowanie wybranych kandydatów oraz partii rządzącej – przede wszystkim Prawa i Sprawiedliwości. Badania wskazują na stosowanie przez media publiczne strategii medialnych mających na celu wzmacnianie pozytywnego wizerunku władz i marginalizowanie opozycji, włącznie z fałszywymi informacjami (fake news) oraz manipulacjami obrazem i dźwiękiem.

Raport porusza również kwestię finansowania mediów przez państwowe przedsiębiorstwa i urzędy, które preferencyjnie kierują środki do nadawców sprzyjających rządzącym, co wpływa na rynek medialny oraz warunki konkurencji. Opisane są także działania regulacyjne, naciski oraz próby kontroli nad mediami niezależnymi. Przeprowadzony monitoring wykazał brak równości w dostępie do mediów dla wszystkich uczestników sceny politycznej, co stanowi zagrożenie dla transparentności i uczciwości procesów wyborczych w Polsce.

icon

Wnioski

icon

Wnioski

1. Media publiczne w Polsce są wykorzystywane do promowania partii rządzącej, co wpływa na zaburzenie równowagi przekazu w kampaniach wyborczych.

2. Stosowanie manipulacji treścią, w tym fake news, oraz selektywne przedstawianie informacji negatywnych lub pozytywnych, wpływa na percepcję polityków i ugrupowań opozycyjnych.

3. Finansowanie mediów z budżetu państwa i przez spółki skarbu państwa jest rozdzielane nierównomiernie, z preferencjami dla nadawców przychylnych rządowi, co ogranicza różnorodność i pluralizm mediów.

4. Media niezależne poddawane są presji prawnej i finansowej, w tym próbom ograniczeń koncesji czy nakładaniu kar, co zagraża ich funkcjonowaniu i niezależności.

icon

Główne rekomendacje

icon

Główne rekomendacje

1. Wprowadzenie ściślejszego nadzoru nad równością czasów antenowych i treści przekazywanych przez media publiczne w okresie kampanii wyborczych.

2. Zapewnienie transparentności i sprawiedliwości w podziale środków reklamowych państwowych przedsiębiorstw między media, eliminując upolitycznione kryteria.

3. Wzmocnienie przepisów regulujących niezależność mediów oraz ochrona przed naciskami politycznymi i arbitralnymi decyzjami regulacyjnymi.

4. Promowanie pluralizmu mediów poprzez wsparcie dla niezależnych nadawców oraz mediów lokalnych, by zrównoważyć dominację mediów sprzyjających partii rządzącej.

Skopiowano!

Przejdź do treści