Analiza finansowania projektów przez EBOR w Polsce w latach 1996-2022.
Autor: Fundacja Republikańska
Data publikacji: 10/2023
Link źródłowy: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Dokument analizuje wpływ Niemiec na procesy decyzyjne w Unii Europejskiej, podkreślając ich dominację w kontekście liczby ludności i formalnych uprawnień. Niemcy, dzięki swojej przewadze gospodarczej i centralnej pozycji w wielu branżach, mają nieproporcjonalny wpływ na polityki unijne, co ogranicza suwerenność innych państw członkowskich, w tym Polski. W obliczu tej dominacji, konieczne jest stworzenie silnej przeciwwagi, aby umożliwić krajom Europy Środkowej i Wschodniej rozwój i uniezależnienie się od roli niskokosztowych podwykonawców.
Dokument wskazuje na potrzebę przemyślenia zasad współpracy polsko-niemieckiej, aby polskie podmioty mogły negocjować na równych warunkach. Wzmacnianie relacji z krajami o podobnych celach geopolitycznych, jak Korea Południowa, jest kluczowe dla dywersyfikacji źródeł i łańcuchów dostaw. Polska powinna również aktywnie uczestniczyć w integracji wojskowej w regionie oraz wspierać swoich wschodnich sąsiadów w dążeniu do zbliżenia z Zachodem. W obliczu globalnych zmian, elastyczność gospodarcza i umiejętność adaptacji do nowych warunków stają się kluczowe dla przyszłego rozwoju Polski i Niemiec.
Wnioski
Wnioski
1. Polska powinna intensyfikować współpracę z krajami o podobnej pozycji geopolitycznej, takimi jak Korea Południowa, aby zdywersyfikować swoje źródła dostaw i zwiększyć pole manewru w polityce międzynarodowej, co może przyczynić się do rozwoju handlu i gospodarki poza Europą.
2. W obliczu rosnącej federalizacji w Europie, Polska musi aktywnie uczestniczyć w kształtowaniu polityk unijnych, aby zapewnić, że struktura funduszy europejskich i mechanizmy ich dystrybucji odpowiadają krajowym celom rozwojowym, co pozwoli na większą autonomię w podejmowaniu decyzji gospodarczych.
3. Współpraca gospodarcza z Niemcami, mimo istniejących asymetrii, powinna być rozwijana w sposób, który umożliwi polskim podmiotom gospodarczym osiągnięcie wyższego poziomu w łańcuchu wartości dodanej, co przyczyni się do bardziej zrównoważonego podziału korzyści z wzajemnej wymiany.
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
1. Wzmocnienie aktywnej polityki przemysłowej: Polska powinna zwiększyć swoje zdolności do prowadzenia proaktywnej polityki przemysłowej, zarówno na poziomie krajowym, jak i w ramach instrumentów unijnych. Kluczowe jest, aby polskie podmioty gospodarcze miały większy wpływ na kształtowanie funduszy europejskich oraz mechanizmów dystrybucji środków, co pozwoli na lepsze dostosowanie programów unijnych do lokalnych potrzeb rozwojowych.
2. Dywersyfikacja partnerów handlowych: Należy intensyfikować działania na rzecz dywersyfikacji wymiany handlowej z innymi krajami, w tym z państwami Trójmorza oraz rynkami anglosaskimi i dalekowschodnimi. Wspieranie polskiej ekspansji inwestycyjnej za granicą jest kluczowe dla budowania silnych więzi gospodarczych w regionie.
3. Rewizja zasad adaptacji norm unijnych: Polska powinna przemyśleć zasady przyjmowania i adaptowania wspólnych norm i standardów unijnych, aby uniknąć sytuacji, w której mniejsze podmioty gospodarcze są dyskryminowane przez złożoność regulacji. Warto dążyć do uproszczenia przepisów, co ułatwi dostosowanie się do wymogów rynku.