close

Raport

W tematyce: Energetyka

Efektywność energetyczna w służbie bezpieczeństwa: Wnioski i rekomendacje dla reformy systemu białych certyfikatów

Data publikacji: 07/2025

Tematyka: Energetyka

Link źródłowy: kliknij tutaj

Informacja prasowa: kliknij tutaj

Skopiuj link do raportu
Pobierz raport w PDF
icon

Streszczenie

icon

Streszczenie

Dokument omawia wyzwania związane z efektywnością energetyczną w Polsce, koncentrując się na systemie białych certyfikatów, który miał wspierać przedsiębiorstwa w inwestycjach poprawiających efektywność energetyczną. Po niemal dekadzie funkcjonowania systemu ujawniono liczne bariery administracyjne i proceduralne, które ograniczają jego skuteczność. Czas rozpatrywania wniosków o przyznanie certyfikatów znacznie przekracza ustawowe 45 dni, osiągając średnio około 240 dni, co jest wynikiem niedoboru kadrowego w Urzędzie Regulacji Energetyki (URE) oraz złożonych procedur weryfikacyjnych.

Brak przejrzystości działań URE oraz niewystarczające informacje dla interesariuszy prowadzą do postrzegania systemu jako mało transparentnego. W rezultacie, mechanizm białych certyfikatów nie spełnia swojej roli motywacyjnej, a opłata zastępcza nie stymuluje rzeczywistych oszczędności energii. W artykule podkreślono potrzebę reformy systemu, aby przywrócić jego funkcje motywacyjne oraz zapewnić jasne i przewidywalne zasady działania. Proponowane zmiany mają na celu poprawę jakości audytów energetycznych oraz zwiększenie efektywności procesów weryfikacyjnych, co jest kluczowe w kontekście rosnących wyzwań związanych z bezpieczeństwem energetycznym i transformacją klimatyczną.

icon

Wnioski

icon

Wnioski

1. Wprowadzenie uproszczonych procedur weryfikacyjnych oraz zwiększenie zasobów kadrowych w Urzędzie Regulacji Energetyki (URE) jest kluczowe dla poprawy efektywności systemu białych certyfikatów. Obecny niedobór pracowników oraz zbyt szczegółowe procedury weryfikacyjne prowadzą do znacznych opóźnień w rozpatrywaniu wniosków, co negatywnie wpływa na motywację inwestorów.

2. Zwiększenie przejrzystości działań URE oraz komunikacji z interesariuszami jest niezbędne dla budowy zaufania do systemu białych certyfikatów. Wprowadzenie rejestru wniosków oraz ogólnodostępne publikowanie informacji o odmowach przyznania certyfikatów mogą przyczynić się do lepszego zrozumienia zasad funkcjonowania systemu.

3. Reforma opłaty zastępczej powinna być przeprowadzona w sposób, który rzeczywiście stymuluje działania efektywnościowe, a nie tylko umożliwia spełnienie obowiązków w sposób pozorny. Wzrost opłaty zastępczej powinien być uzależniony od rzeczywistych wyników w zakresie oszczędności energii, co zwiększy jej funkcję motywacyjną.

4. Wzmocnienie jakości audytów efektywności energetycznej poprzez szkolenia i dostarczenie materiałów informacyjnych dla przedsiębiorstw jest kluczowe dla zapewnienia, że składane wnioski będą spełniały wysokie standardy. Wysoka jakość audytów jest niezbędna do potwierdzenia rzeczywistych oszczędności energii.

icon

Główne rekomendacje

icon

Główne rekomendacje

1. Uproszczenie procedur weryfikacyjnych: Należy wprowadzić zmiany w procesie weryfikacji audytów, aby umożliwić bardziej elastyczne podejście, w tym stosowanie zasady wyrywkowej kontroli dla największych projektów. To pozwoli na efektywniejsze monitorowanie rzeczywistych oszczędności energii.

2. Zwiększenie zasobów kadrowych i finansowych w URE: Kluczowe jest zwiększenie liczby pracowników w Departamencie Efektywności Energetycznej oraz podniesienie wynagrodzeń, aby przyciągnąć i zatrzymać wykwalifikowanych specjalistów. Dodatkowo, należy wydzielić specjalny budżet na współpracę z zewnętrznymi audytorami i instytucjami technicznymi.

3. Poprawa przejrzystości i komunikacji: W celu zwiększenia zaufania do systemu białych certyfikatów, konieczne jest stworzenie ogólnodostępnego rejestru wniosków, który zawierałby kluczowe informacje o inwestycjach oraz publikowanie danych dotyczących odmów przyznania certyfikatów.

4. Reforma systemu opłaty zastępczej: Należy wprowadzić zmiany w konstrukcji opłaty zastępczej, aby zwiększyć jej wysokość w oparciu o analizy kosztów oraz stopień realizacji obowiązków oszczędności energii. To powinno stymulować rzeczywiste działania na rzecz efektywności energetycznej.

Skopiowano!

Przejdź do treści